Obligement - L'Amiga au maximum

Mercredi 28 juin 2017 - 02:25  

Translate

En De Nl Nl
Es Pt It Nl


Rubriques

 · Accueil
 · A Propos
 · Articles
 · Galeries
 · Glossaire
 · Hit Parade
 · Liens
 · Liste jeux Amiga
 · Quizz
 · Téléchargements
 · Trucs et astuces


Articles

 · Actualité (récente)
 · Actualité (archive)
 · Comparatifs
 · Dossiers
 · Entrevues
 · Matériel (tests)
 · Matériel (bidouilles)
 · Points de vue
 · En pratique
 · Programmation
 · Reportages
 · Tests de jeux
 · Tests de logiciels
 · Tests de compilations
 · Articles divers

 · Articles in english
 · Articles in other languages


Twitter

Suivez-nous sur Twitter




Liens

 · Sites de téléchargements
 · Associations
 · Pages Personnelles
 · Moteurs de recherche
 · Pages de liens
 · Constructeurs matériels
 · Matériel
 · Autres sites de matériel
 · Réparateurs
 · Revendeurs
 · Presse et médias
 · Programmation
 · Développeurs logiciels
 · Logiciels
 · Développeurs de jeux
 · Jeux
 · Autres sites de jeux
 · Scčne démo
 · Divers
 · Informatique générale


Jeux Amiga

0, A, B, C, D, E, F,
G, H, I, J, K, L, M,
N, O, P, Q, R, S, T,
U, V, W, X, Y, Z


Trucs et astuces

0, A, B, C, D, E, F,
G, H, I, J, K, L, M,
N, O, P, Q, R, S, T,
U, V, W, X, Y, Z


Glossaire

0, A, B, C, D, E, F,
G, H, I, J, K, L, M,
N, O, P, Q, R, S, T,
U, V, W, X, Y, Z


Partenaires

Annuaire Amiga

Amedia Computer

Relec

Hit Parade


Soutien

N'hésitez pas ŕ soutenir le projet Obligement



Contact

David Brunet

Courriel

 


Hardware : Lorraine
(Clanek napsal David Brunet - 04/2007)


Preklad: Kabara Jaroslav

Lorraine byl prototyp počítače vytvořený kalifornskou firmou Hi-Toro. Později byl přejmenován na Amigu 1000.

Lorraine

Nápad na nový počítač

Vše začalo ve vývojové laboratoři firmy Atari, kde pracoval Jay Miner (1932-1994) na vývoji 8-bitových systémů, jako např. 2600, 400 a 800. Jay však byl stále více nespokojen s návrhem stroje na kterém pracoval. Místo dalšího vylepšování dosavadní technologie navrhl vývoj zcela nového počítače, který by používal v té době nejvýkonnější procesor Motorola 68000. Firma Atari tento nápad zamítla protože považovala celý projekt za velmi nákladný. Jay Miner byl natolik flustrován, že nakonec firmu opustil a začal pracovat pro firmu Xymos, pro kterou navrhoval čipy pro vojenský průmysl. 

Vše pokračovalo a v roce 1982, kdy Jay Miner s Davidem Morsem založil firmu Hi Toro. Brzy však kvůli právním problémům s původním názvem firmy došlo k jejímu přejmenování na “Amiga Incorporated”. Ačkoli se komerční aktivity firmy Amiga Inc. soustřeďovaly hlavně na výrobě joysticků pro konzole (nejznámějším je Joyboard), Jay Miner pokračoval paralelně na vývoji svého projektu Lorraine. Název prototypu byl zvolen dle jména manželky Davida Morseho.

Joyboard
Slavný Joyboard

Když v roce 1983 došlo ke zhroucení herního trhu, firmy Amiga Inc. změnila svou strategii a změnila vývoj prototypu Lorraine na koncepci kompletního počítače. V té době firma Amiga Inc. najala další personál pro práci na jeho návrhu: Boba Burnse, Gleena Kellera, Daleho Lucka, RJ Micala, Daveho Needleho, Rona Nicolsona, Boba Pariseaua a Carla Sassenratha.

Lorraine byl název používaný v průběhu vývoje prototypu. Ten byl později také znám jako “Zorro” a “Amiga PC”, což měl být nakonec i jeho oficiální název. Když v roce 1984 firma Commodore odkoupila firmu Amiga Inc., byl v průběhu jeho komercializace 22 července 1985 opět zvolen jako jeho název “Amiga”. V roce 1986 byl nakonec v průběhu vývoje Amigy 2000 a Amigy 500 přejmenován na “Amiga 1000”.

Charakteristika

Specifikace Lorraine / Amiga PC:
  • procesor Motorola 68000 / 7.16 MHz.
  • 128 KB RAM, rozšiřitelných až na 512 KB interně a na 8 MB externě.
  • ROM 64 KB (tehdy ještě načítána z diskety).
  • koprocesor Portia pro řízení I/O a audia.
  • koprocesor Agnus pro řízení DMA kanálů a adresování paměti.
  • koprocesor Daphne pro řízení grafiky (paleta 4096 barev, maximální rozlišení 640x480).
  • interní 5"1/4 disketová mechanika. Kompatibilní formát IBM 320KB.
  • možnost připojení druhé disketové mechaniky.
  • interní 300bps modem. Volitelně nahraditelný modemem o rychlosti 1200bps.
  • slot “cartridge” (pro ROM nebo procesorovou kartu 8088).
  • rozšiřující slot, předchůdce Zorro slotu (pro přidání pevného disku nebo další paměti).
  • konektor pro klávesnici.
  • sériové porty.
  • paralelní porty.
  • Kompositní video výstup.
  • TV výstup.
  • RGB výstup.
  • Levý a pravý stereo audio výstup.
Ports de l'Amiga PC
Konektory počítače Amiga PC

Vytvořeny byly přinejmenším dvě základní desky prototypu Lorraine: Peace a War (Mír a Válka). Vše nasvědčuje tomu, že deska War byla navržena teprve až po desce Peace asi v prosinci 1983. Deska byla uvnitř propojena s koprocesory Portia, Agnus a Daphne které byly umístěny na samostatných deskách. Tyto koprocesory byly později nahrazeny integrovanými obvody na základní desce. 

Peace
deska Peace

War
deska War

Prezentace prototypu

První “veřejná" prezentace prototypu Lorraine se uskutečnila 4 ledna 1984 na výstavě CES v Chicagu, jedné z největších výstav informačních technologií na světě. Mnoho firem na ní prezentovalo výkon svých strojů. CES bylo okno k nalezení možných investorů. Lorraine byl vystaven pouze jeden chumáč tištěných spojů propojených mnoha kabely. Opravdu, čipsety určené pro zvuk, grafiku a DMA (Portia, Agnus, Daphne) byly umístěny na samostatných deskách, nikoliv v integrovaných obvodech. Taková  hromada elektroniky si dokonce k transportu na výstavu vyžádala své vlastní sedadlo v letadle (místo bylo rezervováno na jméno “Joe Pillow”). To nejhorší však nastalo pouze několik hodin před otevřením výstavy - Lorraine nefungoval! Jay Miner potřeboval zázrak aby prototyp konečně fungoval správně. 

Daphne Agnus
Daphne (nahoře) a Agnus (dole)

Firma Amiga Inc. vystavovala první prototyp svého počítače na velmi malém stánku. Stroj však nebyl ukázán veřejnosti, ale pouze vybraným hostům (specializovaným inženýrům a novinářům) v uzavřeném salónku. Demonstrace udělala silný dojem, někteří přítomní se dokonce přiznali, že se dívali pod stůl jestli tam není připojen nějaký objemnější počítač. Z technické stránky znamenal Lorraine velkolepý skok dopředu. Dokázal zobrazit 4096 barev, grafické rozlišení až 640x480, paměť šla rozšířit až na 8MB, byla vybavena mnoha rozšiřujícími porty, atd. 

Aby předvedli schopnosti nové Amigy, vytvořil RJ Mical a Dale Luck během této výstavy proslulé demo "Bouncing Ball". To na obrazovce zobrazovalo červeno-bílý kostičkovaný míč otáčející se kolem vlastní osy, dovedený k dokonalosti efektem vrženého stínu a synchronizovaným zvukem s kolizemi míče se stěnami krychle.

Boing Ball
Demo Boing!

Poté následovaly další ukázky programů: program hlasové syntézy umožňující počítači mluvit, s možností nastavení mužského nebo ženského přízvuku. Nesmíme zapomenout ani na demo duhy ("Rainbow"), které zobrazovalo současně 4096 barev. Co se týče operačního systému, stále se toho muselo hodně dopracovat. Nicméně již byl na světě Exec, multitaskingové jádro a Intuition, uživatelské rozhraní pro správu obrazovek a oken, které umožňovalo současné vrstvit obrazovky s různým rozlišením.

Tým z Amiga Inc. připravil počítač ke komerčnímu uvedení na Vánoce roku 1984 za předpokládanou cenu 1500 dolarů. Firma Amiga Inc. chtěla také několik Amiga PC s dodávanými programy včetně operačního systému na disketě, textový editor,  tabulkový procesor a BASIC.

Finanční potíže

Ačkoli byl o hardware značný zájem, výstava nepřinesla žádný směrodatný výsledek. Vývoj projektu Lorraine byl stále více a více nákladnější.  V té době se firmě navršily dluhy natolik, že celý Amiga tým musel dát do hry veškerý svůj majetek. Dave Morse si dokonce vzal druhou hypotéku na svůj dům. Firma Amiga Inc. při pokusu o získání vnějších finančních zdrojů učinila nabídku firmám Sony, Apple, Silicon Graphics, Atari a mnoha dalším. Ačkoli tyto firmy vyjádřili o Amigu zájem, tak i přesto nenabídly žádnou přiměřenou nabídku.

Pouze firma Atari Inc. (v té době řízená Warnerem) učinila na zákaznické čipy Amigy seriózní nabídku. Nabídla firmě půjčku ve výši 500.000 dolarů aby se firma udržela naživu, než bude sestavena smlouva.

Provizorní dohoda mezi firmami Amiga a Atari obsahovala také stať, kde firma Atari chtěla do 1 září koupit jeden milion prioritních akcií firmy Amiga za cenu 3$ za kus (tedy v celkové hodnotě 3.000.000 dolarů). Firma Atari však dobře věděla, že Amiga Inc. nemůže peníze vrátit a začala hrát nefér. Snížila svou nabídku na pouhých 98 centů za akcii (tedy v celkové hodnotě 980.000 dolarů). A jako by toho nebylo dost, Atari měla zájem pouze o Amiga technologii, aby se tím dostala na 16-bitový trh dříve než Commodore (která v té době pracovala na Unix boxu) a neměla zájem o tým, který jí vytvořil. Amiga velmi nerada nabídku přijala. Nicméně, dohoda s Atari velmi brzy ztrpkla. V úterý 3 července, byli zaměstnanci firmy Atari informováni o zrušení všech 8-bitových projektů a pozastavení Amiga projektu. Tváří tvář zrušení, začal Amiga tým hledat další možnosti na získání kupce.

24 července 1984 nakonec firmu koupila firma Commodore. Cílem firmy Commodore bylo nahradit svůj tehdejší model počítače - Commodore 64 a proto finančně a technicky podpořila vývoj Lorraine.

Rozdíly v porovnání s Amigou 1000

Lorraine obsahovala v porovnání s Amigou 1000 několik rozdílů. Několik z těchto modifikací přišlo přímo z firmy Commodore za účelem urychlení vývoje nebo vylepšení stoje:
  • velikost paměti od 128 do 256 KB.
  • odstranění modemu.
  • Removal of the cartridge port.
  • nahrazení 5"1/4 disketové mechaniky 3"1/2 verzí.
  • desky koprocesorů byly nahrazeny integrovanými obvody.
Závěr

V červenci 1985, tedy teprve rok po odkoupení firmy Amiga Inc. firmou Commodore, byla prodávána první Amiga. Byla uvedena jako první multimediální mikropočítač v historii.

Ale historie Amigy mohla být úplně jiná, pokud by původní tým nenašel financování nebo pokud by jí koupila jiná firma.

Poznámka: obrázky Lorraine v tomto článku pochází ze stránek Secret Weapons of Commodore. Děkujeme Cameronu Kaiserovi za autorizaci k šíření. Obrázek Joyboardu poskytl Jean-François Bachelet.


[Zpet vrch] / [Zpet na clánky]